MtoBuild begeleidt transformatie Hudson’s Bay

Home / Nieuws / MtoBuild begeleidt transformatie Hudson’s Bay

MtoBuild begeleidt transformatie Hudson’s Bay

Krap 16 maanden nadat Hudson’s Bay Company (HBC) zijn plannen bekendmaakte om de Nederlandse markt op te gaan, zijn er in heel Nederland al tien Hudson’s Bay-winkels geopend. Deskundigen uit het bedrijfsleven en consumenten zijn unaniem in hun loftuitingen op deze nieuwe, opwindende winkelervaring. Omdat dit de eerste Hudson’s Bay-winkels zijn die buiten Canada geopend zijn, ging de eerste stap op het Europees continent voor HBC gepaard met tal van uitdagingen. Eén van de grootste uitdagingen was de omvangrijke verbouwing van alle winkels die door HBC waren overgenomen, om de Hudson’s Bay-winkels te huisvesten.

We waren ons er terdege van bewust dat we ons unieke concept aan de Nederlandse consument moesten aanpassen,’ zegt Harold Lam, Head of Construction & Facility Management Hudson’s Bay bij HBC. ‘We wilden dat iedere afdeling in de winkel nieuwe en opwindende producten en gepersonaliseerde consumentervaringen zou bieden. Dat betekende dat we alle winkels volledig moesten verbouwen volgens het Hudson’s Bay-concept.’[/vc_column_text]

‘Voor HBC was het een grote stap om de Europese markt op te gaan. We waren vastbesloten om alles vanaf het allereerste begin helemaal perfect te krijgen. Om dat te bereiken gingen we op zoek naar een sterke en zeer ervaren partner op wie we konden vertrouwen om deze grote hervorming binnen de zeer strenge tijdslimieten te volbrengen. We waren meteen onder de indruk van de betrokkenheid van MVRO bij dit project. Het was vanaf het begin af aan duidelijk dat deze mensen weten waar ze het over hebben. Het was fantastisch om te ervaren dat zij een passende oplossing hadden gevonden voor problemen ver voordat zulke problemen ook maar de geringste kans hadden om dingen in de war te gooien.’

Piet van der Jagt, CEO bij MtoBuild en MVRO, en Lam noemen vier aspecten die zij de ‘succesfactoren’ noemen voor de tijdige opening van de winkels en het creëren van de optimale omgeving voor de introductie van de Hudson’s Bay-ervaring in Nederland. Deze factoren zijn:

  • Soepele logistiek – Met winkels in drukke stadscentra met richtlijnen voor omgevingslawaai, beperkte toegang en beperkte ruimte voor het laden, het lossen en de opslag van bouwmaterialen, was de logistiek een grote uitdaging. Dankzij de zogeheten ‘hubs’ buiten het stadscentrum – opgericht door MVRO – konden de bouwterreinen met militaire precisie worden voorzien van de benodigde materialen volgens de ‘just-in-time’ levering. Kleine, filevriendelijke voertuigen en on-site verkeersregelaars waren de agile oplossingen om de materialen precies op het goede tijdstip op het bouwterrein te krijgen.
  • Begrijpen wat de consument wil – De Hudson’s Bay-winkels, aangepast aan de Nederlandse consument, moesten een gastvrije, moderne en natuurlijke ambiance hebben. MVRO slaagde hierin door een ingenieus vloermozaïek aan te brengen van tegels en tapijt in verschillende tinten, formaten en patronen.
  • Nauwe samenwerking – Aangezien de meeste liften en roltrappen in de winkels waren verhuisd, was het noodzakelijk grote verbouwingen uit te voeren en nieuwe schachten te bouwen. Op plaatsen waar oude roltrappen andere structuren hadden ondersteund, moesten deze met zorg worden behandeld. MVRO stelde een stappenplan op waarbij slopers en installateurs van roltrappen intensief samenwerkten om deze grote en complexe opdracht succesvol uit te voeren.
  • Omgaan met onverwachte omstandigheden – Voor de winkels in Den Haag en Rotterdam moest MVRO ware magie toepassen om de planning van de verbouwing van het complex synchroon te laten lopen, nadat de bouw van de gevels door onverwacht regenachtig weer dagen vertraging opliep.
  • Omgaan met de essentiële details – Aangezien meerdere leveranciers betrokken zijn, was de ‘finishing touch’ de laatste grote logistieke uitdaging voor MVRO. Bewegwijzering, tapijten, gordijnen, plafondelementen, verlichting, armaturen, kassabalies en displays moeten allemaal tegelijk worden geïnstalleerd en aangesloten en perfect werken.

Van der Jagt voegt daaraan toe: ‘We hebben de hele tijd nauw samengewerkt met CallisonRTKL [onderdeel van Arcadis]. Zij waren verantwoordelijk voor het design en de tekeningen van alle winkels. Dankzij hun brede kennis van de relatie tussen merken, producten en klanten konden wij de uitgebreide retailervaring die HBC zocht inzetten.’

‘De turnkey realisatie van de Hudson’s Bay-winkels vroeg om perfect procesmanagement. Gezien het grote aantal betrokken partijen was het essentieel dat de processen – tot in het kleinste detail – waren vastgelegd voordat de bouwwerkzaamheden zouden beginnen. Zelfs de geringste nalatigheid of fout zou kunnen resulteren in kostbare vertraging. Samen lukte het ons om dit in alle opzichten voor elkaar te krijgen!’